Link Exchange

Sekiranya anda menyenaraikan blog ...LISTED!!! dan/atau VOICES AROUND di blog anda, tetapi blog anda tidak tersenarai di dalam "Honour List" di bawah ini, mohon tinggalkan mesej di VOICES AROUND


Terima kasih!!


Friday, November 11, 2011

Soal bahasa ataupun soal kecintaan terhadap negara?


DINTURTLE
 
Sebelum tu .... tahun 60an, 70an, 80an siapa yang Gilobel ? Dimana China waktu tu ? Kenapa mereka tidak guna alasan Gilobel dan belajar cakap Jepun ? Dari dulu lagi mereka memang memuja segalanya berkaitan China terutamanya bahasa cina, takde kena mengenanya dengan faktor Gilobel ! Kebetulan je negara China dah maju sekarang maka mereka jadikan kemajuan Gilobel China sebagai alasan pentingnya bahasa cina.
 
 
Kita boleh menghantar wakil-wakil terpelajar keluar negara, mempelajari bahasa mereka seterusnya membawa pulang ilmu mereka untuk diterjemahkan kepada rakyat disini. Bukankah itu cara yang diamalkan semua negara maju ketika mereka dalam proses mahu maju ? Bukannya memaksa kesemua rakyat  mempelajari bahasa luar dimana kesannya bahasa sendiri terpinggir, negara kucar kacir.  
 
Wakil-wakil terpelajar mereka dulu akan pulang kenegara asal sebab mereka semua cintakan negara mereka. Dan antara sebab kecintaan kepada negara itu adalah kerana faktor satu bahasa yang mereka amalkan. Masalah kita, jika kita hantar wakil-wakil keluar negara, setengah saja yang akan kembali. Setengah lagi terus koyak pasport dan mohon jadi warganegara luar. Antara sebabnya adalah kerana ketiadaan faktor satu bahasa dinegara kita! 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...LISTED !!!

Demi Negara - Recent Comments

D' L I S T E D ! ! !

This List

The Other List

In List