Link Exchange

Sekiranya anda menyenaraikan blog ...LISTED!!! dan/atau VOICES AROUND di blog anda, tetapi blog anda tidak tersenarai di dalam "Honour List" di bawah ini, mohon tinggalkan mesej di VOICES AROUND


Terima kasih!!


Thursday, February 9, 2012

Apabila BAHASA pun tidak difahami, maka akan adakah saling FAHAM-MEMAHAMI?

Shizone @KEMPEN SSS

Apabila 1-Malaysia yang nampaknya tidak menitik-beratkan Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa Kebangsaan dengan menganjurkan pelbagai bahasa, terutamanya bahasa negara komunis China (Mandarin), maka wujudlah isu “google translate” yang sering didengari sejak kebelakangan ini sehingga menyebabkan salah faham. Di mana “kesefahaman” yang dicanangkan oleh 1-Malaysia dalam hal ini?

1-Malaysia yang pelbagai ini hanyalah tidak lebih dari suatu gimik politik yang tidak mampu menyumbang ke arah perpaduan yang sebenarnya di negara ini. Rakyat tidak dianjurkan untuk saling memahami di antara satu sama lain melalui “SATU BAHASA”, biarpun ianya sudah termaktub di dalam Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan dan diperkasakan lagi oleh Akta Bahasa Kebangsaan. 1-Malaysia hanyalah sebuah slogan politik, tidak seperti slogan “SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA” yang tampak jauh lebih mampu membina sebuah negara yang bersatu-padu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...LISTED !!!

Demi Negara - Recent Comments

D' L I S T E D ! ! !

This List

The Other List

In List