Link Exchange

Sekiranya anda menyenaraikan blog ...LISTED!!! dan/atau VOICES AROUND di blog anda, tetapi blog anda tidak tersenarai di dalam "Honour List" di bawah ini, mohon tinggalkan mesej di VOICES AROUND


Terima kasih!!


Thursday, August 18, 2011

Krisis di Universiti Malaya


AZLI SHUKRI TODAY 
Universiti Malaya (UM) didakwa sedang mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar berikutan peletakan jawatan 146 staf akademik sejak 2009 kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Naib Canselornya, Tan Sri Dr. Ghauth Jasmon (gambar).
 
"Tindakan ini menjejaskan perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bercanggah dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang menjadi tunjang pembinaan negara bangsa Malaysia.

PANEH MIANG

Naib Canselor UM sedang menjadi "bull-eye". Sebab gilo nak kojar Ranking Dunia, maka, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Ilmu dikucilkan. Yang demikian, 146 pensyarah hebat sejak 2009 pakat-pakat keluar baris dari Universiti Malaya. Yang diheboh bonar, nak kojar kedudukan 100 universiti terbaik dunia, apo jadah! Nilai budaya ilmu kelompk 1-100 yang ado semaso, umur survival universitinya sudah lebih 70 tahun ke atas. Universiti-universiti ini begitu totok dalam Bahasa Negara Bangsa masig-masing, seterusnya, proses penterjemahan berlaku seiring dan sejalan.
KEMPEN SSS - Sumber : BIG DOG

Kegilaan kita mengejar penarafan universiti menyebabkan banyak perkara yang telah dilaksanakan telah menjejaskan kepentingan dan survival bangsa Melayu itu sendiri. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...LISTED !!!

Demi Negara - Recent Comments

D' L I S T E D ! ! !

This List

The Other List

In List