Link Exchange

Sekiranya anda menyenaraikan blog ...LISTED!!! dan/atau VOICES AROUND di blog anda, tetapi blog anda tidak tersenarai di dalam "Honour List" di bawah ini, mohon tinggalkan mesej di VOICES AROUND


Terima kasih!!


Monday, August 29, 2011

Buat renungan BAPAK VERNAKULAR


DINTURTLE
 
Bila kita bercakap tentang semangat patriotik negara, mereka pun ikut sama mengaku punya semangat patriotik yang sama, mungkin lebih lagi sebab ada yang kata mereka bayar lebih banyak cukai ! Tapi kalau definasi musuh negara pun mereka boleh bercelaru dan berbeza pendapat, apakah patriotisma 'mereka' sama dengan patriotisma 'kita' ? Adakah 'mereka' boleh diharap bersama 'kita' mempertahankan negara dari serangan musuh kalau definasi musuh bagi mereka tidak sama ?


Jelas disini betapa sistem sekolah yang berbeza - sekolah vernakular, memainkan peranan yang besar dalam soal ini. Benarkah ada pemantauan menyeluruh keatas sekolah-sekolah cina ini dari aspek pendidikan ? 

Mungkin tidak secara langsung tapi kalau minda murid dikiblatkan kepada negara China, sebuah negara komunis / sosialis, dengan mereka lebih mengenali pejuang kemerdekaan China dari negara sendiri, dengan mereka lebih menghormati Sun Yat Sen  dari tokoh kemerdekaan negara sendiri ketahap mengabadikan nama-nama asing pada bangunan di Malaysia ..... kenapa perlu kita hairan jika Chin Peng menjadi hero pada sesetengah produk sekolah cina ?
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...LISTED !!!

Demi Negara - Recent Comments

D' L I S T E D ! ! !

This List

The Other List

In List